Blog Thomas Metz (DGBC): Sluit de rijen met eenduidig verhaal over duurzaamheid

19 juni 2017

Ook in de vastgoedwereld is het modeverschijnsel gaande om steeds het nieuwste op het terrein van verduurzaming te willen. Een duurzaam, groen gebouw bouwen is niet meer genoeg. Dat is niet de juiste weg, zo betoogt Thomas Metz, senior projectmanager bij DGBC in zijn blog.

Het recente boek van Thomas Rau ‘Materials Matters’ bundelt veel interessante inzichten. Een daarvan is dat de mens slechts in beperkte mate geleid wordt door het verstand en in veel sterkere mate door onbewuste emotionele verlangens. Nadat ondernemers dit door kregen, zijn die verlangens bij ons in bijna een eeuw zo geprogrammeerd dat ons koopgedrag is opgevoerd. We kopen niet meer alleen omdat we iets nodig hebben, maar om onze identiteit vorm te geven. Onder meer door de invloed van mode en trends veranderen de symbolen waarmee we onze identiteit vorm geven steeds van betekenis. En we zijn ons daar pijnlijk bewust van, beschrijft Rau. Als voorbeeld noemt hij de voetbalschoenen van zijn zoon die binnen een jaar ‘echt niet cool meer’ zijn.

Lees meer op VastgoedJournaal.