Paris Proof leeft in detailhandel en vastgoedsector

Terwijl de opwarming van de aarde doorgaat en de energierekening verder stijgt, staan detailhandel en vastgoedsector niet stil. De kern is duidelijk, beide sectoren willen de doelstellingen uit Parijs halen, blijkt ook uit onlangs gehouden bijeenkomsten. 

Het Sustainable Retail Event van Colliers, a.s.r. en Wereldhave bracht winkeliers en vastgoedeigenaren bij elkaar rond het thema duurzaamheid. Een reeks succesverhalen en uitdagingen passeerden de revue. Aan het woord kwamen onder andere Hans Geels (Dille & Kamille), Allard Steenbeek (Albert Heijn) en Clemens Brenninkmeijer (Redevco B.V.).
 
Terwijl energielabel C voor kantoren vanaf januari 2023 de norm is, blijven eisen en daarmee maatregelen voor winkels achter. Volgens de aanwezigen in de zaal bemoeilijkt het gebrek aan wet- en regelgeving de verduurzaming. Voor winkelketens maakt het daarnaast veel verschil wie de verhuurder is. Een particuliere verhuurder heeft vaak een andere duurzaamheidsambitie dan veel institutionele beleggers. Belangrijke stappen op weg naar verduurzaming zijn een gelijk speelveld tussen ondernemer en eigenaar, en bewustwording vanuit de consument.

Aanpak naar Paris Proof

CREME Nederland en IVBN organiseerden ook een bijeenkomst over de aanpak naar Paris Proof. De samenwerking van deze twee partijen ontstond omdat je alleen misschien sneller gaat, maar samen verder komt. Beide organisaties maken deel uit van de DGBC Werkgroep Kantoren.
 
Klimaatjournaliste, beroepsavonturierster en filmmaakster Bernice Notenboom toonde met indrukwekkende beelden de noodzaak voor een versnelling van de maatregelen. Teun Bokhoven, de nieuwe voorzitter van het Uitvoeringsoverleg gebouwde omgeving van het Klimaatakkoord, schetste de contouren van het beleidsprogramma voor die versnelling van de verduurzaming van de gebouwde omgeving. Hij riep de sector vooral op pro-actief aan de slag te gaan en niet te wachten op wet- en regelgeving en subsidies (‘geld zoekt plan’).
 
Naast mooie concrete voorbeelden gaven de sprekers het advies vooral aan de slag te gaan en daarbij wel alle belanghebbenden te betrekken. 
 
Bekijk ook de Routekaarten Retail, en Kantoren van DGBC en onze pagina’s over Paris Proof.

Gerelateerd

NMD: geld geven en witte vlekken invullen

NMD: geld geven en witte vlekken invullen

Meld je nog snel aan voor het DGBC Future Leaders Program 2022

Meld je nog snel aan voor het DGBC Future Leaders Program 2022

“Een goedkoop product met een hoge CO2-voetafdruk is niet goedkoop, de werkelijke ecologische kosten zijn geëxternaliseerd”

“Een goedkoop product met een hoge CO2-voetafdruk is niet goedkoop, de werkelijke ecologische kosten zijn geëxternaliseerd”