Powerparking tovert parkeerterreinen om tot energiecentrales

Powerparking, een pilotproject op Lelystad Airport Businesspark, gaat duurzame energiecentrales maken van parkeerterreinen. De parkeerterreinen worden overkapt met zonnepanelen, waarvan de opgewekte energie gebruikt wordt voor het opladen van elektrische auto’s en de verlichting. Bij overschot wordt de opgewekte zonne-energie tijdelijk opgeslagen in de accu’s van elektrische auto’s.

Samenwerking

Het project is mogelijk dankzij een investering van € 1,2 mln vanuit de Europese Unie en een cofinanciering van de provincie Flevoland ter waarde van € 500.000. Het project is een samenwerking van provincie Flevoland, Lelystad Airport, Schiphol Group, Lelystad Airport Businesspark, TU Delft, Pontis Engineering, Eneco en Alfen.

Het systeem wordt aangesloten op het eerste publieke gelijkstroomnet van Europa, dat onlangs door Alliander werd geïnstalleerd. Door dit gelijkstroomnet hoeft gelijkstroom niet omgezet te worden naar wisselstroom, een proces waarbij veel energie verloren gaat.

TU Delft

In afwachting op de definitieve goedkeuring van de subsidie, is het proces van het ontwerpen van het systeem al in volle gang. In eerste instantie wordt een kleinschalig model van PowerParking gebouwd op de campus van TU Delft, om het systeem verder te testen.

(Bron: Duurzaambedrijfsleven)

Gerelateerd

Europees Parlement

EU geeft definitieve goedkeuring aan herziening verordening bouwproducten (CPR)

Whitepaper met alle informatie die je nodig hebt om data over je energiegebruik te verzamelen. 'Sturen op werkelijk energiegebruik' gidst bedrijven door datadoolhof

Waarom sturen op werkelijk energiegebruik en hoe doe je dat?

Building Life ambassadeur Sven ’t Hart is junior adviseur bij adviesbureau Merosch.

'CO2-gestuurd bouwen is nog een relatief onbekend onderwerp'