Onderzoek: Kantoorgebruiker is niet tevreden over kantooromgeving

De Nederlandse kantoorgebruiker is niet tevreden over de kantooromgeving en de belevingsprestatie is matig. Dit blijkt uit een landelijk kantoorbelevingsonderzoek van WPM Research. Gebruikswaarde speelt In de huidige kantoormarkt een steeds belangrijkere rol. Naast de traditionele kwaliteitskenmerken zoals functionaliteit, bouwkundig technische aspecten en vastgoedkwaliteit vormt het thema 'kantoorbeleving' daarbij inmiddels een vast onderdeel van discussies over vitaal vastgoed. Dit is voor WPM Research aanleiding geweest om samen met WPM Offices kantoorbeleving nauwkeurig in kaart te brengen.

Psychologie van kantoorbeleving

Bij kantoorbeleving gaat het in de WPM Monitor om drie psychologische domeinen die samen de belevingsprestatie bepalen:

  • Rationele aspecten; dit omvat aspecten die te maken hebben met de functionaliteit van het gebouw, zoals bereikbaarheid, parkeren en de aanwezigheid van voorzieningen.
  • Affectieve aspecten; dit heeft betrekking op gevoelsmatige of gevoelsgerichte gedachten zoals zich er thuis en prettig voelen.
  • Imaginaire aspecten; dit behelst aspecten waarin fantasie en creativiteit een rol spelen. Een duurzaam gebouw kan bij dit imaginaire domein een rol spelen.

Uiteraard moet een modern kantoor voldoen aan rationele aspecten, je moet er je werk naar behoren kunnen doen. Maar daarnaast moeten mensen zich in de werkomgeving prettig en op hun gemak voelen en moet het 'hun' werkplek zijn. Dit zijn de zogenaamde affectieve aspecten. En tenslotte spelen imaginaire zaken nog een rol. Hier kan het bijvoorbeeld gaan om zaken die te maken hebben met de status van een gebouw of het imago van de omgeving. Rationele aspecten blijven belangrijk, maar in de competitie van kantoorlocaties neemt het belang van affectieve en imaginaire componenten neemt toe.

Basiseisen blijven volgens huurders belangrijk

Eén van de opvallende resultaten van het onderdoek is dat nabijheid van en goed openbaar vervoer als belangrijkste kwaliteitseis naar voren komt. Overigens wordt dit direct gevolgd door een uitstekende bereikbaarheid per auto. Dit bevestigt dit dat bereikbaarheid nog steeds een essentiële basisvoorwaarde vormt voor moderne kantoorlocaties. Een goed onderhouden pand en de hoogte van de huurprijs volgen direct daarna. Minder belangrijk zijn representativiteit en de aanwezigheid van voorzieningen in het gebouw of in de directe omgeving. De nabijheid van bedrijven en klanten vormen volgens huurders geen bijzonder relevante vestigingseisen.

Belevingsprestatie bij is gemiddeld matig

De algemene belevingsprestatie voor kantoren is maar net voldoende. Opvallend daarbij is dat huurders positiever zijn dan de medewerkers. In de ogen van medewerkers is de gemiddelde werkomgeving niet inspirerend, niet verrassend, te saai en stimuleert deze te weinig de creativiteit. Juist deze laatste aspecten zijn bij de functie van kantooromgevingen in de toekomst bepalend. Dit om nog toegevoegde waarde te kunnen leveren ten opzichte van bijvoorbeeld vormen van het nieuwe werken.

Een wereld te winnen

De functionaliteit van een gebouw is gemiddeld redelijk in orde. Maar ze moeten volgens de medewerkers meer inspirerend, meer verrassend en sfeervoller worden. Kantoorlocaties worden vaak beleefd als saai, weinig innovatief en weinig inspirerend. Ook met de inrichting van het gebouw is het maar matig gesteld. Hier is nog een wereld te winnen. De oordelen hangen overigens sterk samen met de beoordeling van het belang van het nieuwe werken. Dit geeft aan dat het kantoorvan de toekomst niet alleen functioneel moet kloppen. Er is vooral extra aandacht nodig voor de kwaliteit van de werkomgeving, die moet bijdragen aan het werkplezier. Het is daarom steeds meer van belang zaak goed te kijken naar de emotionele belevingswaarden van een kantooromgeving.

Bron: www.vastgoedjournaal.nl

 

Gerelateerd

Europees Parlement

EU geeft definitieve goedkeuring aan herziening verordening bouwproducten (CPR)

Whitepaper met alle informatie die je nodig hebt om data over je energiegebruik te verzamelen. 'Sturen op werkelijk energiegebruik' gidst bedrijven door datadoolhof

Waarom sturen op werkelijk energiegebruik en hoe doe je dat?

Building Life ambassadeur Sven ’t Hart is junior adviseur bij adviesbureau Merosch.

'CO2-gestuurd bouwen is nog een relatief onbekend onderwerp'