Leerlingen Strabrecht College Geldrop voeren BREEAM-NL Medior scan uit

Duurzaamheid is niet meer weg te denken uit de maatschappij. Royal HaskoningDHV heeft deze maatschappij een belofte gedaan: Enhancing Society Together. Royal HaskoningDHV zet zich in voor de duurzame ontwikkeling van de leefomgeving. Een voorbeeld hiervan is het verzorgen van een gastles BREEAM-NL Medior. Leerlingen van het Strabrecht College Geldrop gingen aan de slag om hun eigen school te beoordelen op duurzaamheid. ‘Sinds dit project let ik steeds meer op duurzaamheid. Niet alleen op school, maar ook thuis.’

BREEAM-NL Medior

Om kinderen vertrouwd te maken met duurzaamheid, heeft de Dutch Green Building Council (DGBC) een lespakket voor middelbare scholen ontwikkeld onder de noemer BREEAM-NL Medior. Deze methode is afgeleid van BREEAM-NL, een beoordelingsmethode om de duurzaamheidprestatie van gebouwen te bepalen. Leerlingen van het Strabrecht College in Geldrop hebben een BREEAM Medior scan uitgevoerd van hun eigen school. Hoewel de verwachtingen anders waren, bleek het een inspirerende week te zijn. Tijdens de Brainportweek, die de school organiseerde, hebben de leerlingen uit 3 VWO onderzocht hoe de school presteert op het gebied van energie- en waterverbruik, aantrekkelijkheid van de school, groen op school en communicatie over duurzaamheid. Ragna Clocquet van Royal HaskoningDHV heeft de leerlingen begeleid bij de BREEAM scan.

Duurzame ideëen 

De leerlingen hebben de score bepaald en een presentatie gemaakt. De resultaten en verbetervoorstellen zijn gepresenteerd aan de directeur en hoofd facilitaire zaken van de school. Qua groen scoorde de school goed. Er is zelfs een buitenlokaal waar lesgegeven kan worden. Wat betreft water- en energiegebruik scoorde de school redelijk. Opvallend was dat de communicatie over duurzaamheid te wensen over liet. Hier willen een aantal leerlingen wat aan gaan doen. Verrassende ideeën die zijn geuit, zijn het organiseren van een duurzaamheidsweek tijdens een normale schoolweek. Een groot bord in de hal met een wedstrijd om binnen een bepaalde periode, bijvoorbeeld een week, zoveel mogelijk water en energie te besparen. Een moestuin op de plaats van het noodgebouw, waar de leerlingen zelf groentes verbouwen en die verkopen in de kantine. En een ideeënbus op Facebook. Hoe meer likes, hoe beter het idee!

Leerlingen enthousiast

De leerlingen waren enthousiast over de dag. "Sinds dit project let ik steeds meer op duurzaamheid. Niet alleen op school, maar ook thuis.", zei een leerling. Een andere scholier zei: "Dit project is een goed idee, want je wordt er echt meer bewust van." Een volgende: "Ik had geen idee wat duurzaam bouwen was. Door dit project zijn we overal op gaan letten. En als we door de school lopen, krijgen we steeds ideeën wat we kunnen verbeteren."

 

 

Gerelateerd

Europees Parlement

EU geeft definitieve goedkeuring aan herziening verordening bouwproducten (CPR)

Whitepaper met alle informatie die je nodig hebt om data over je energiegebruik te verzamelen. 'Sturen op werkelijk energiegebruik' gidst bedrijven door datadoolhof

Waarom sturen op werkelijk energiegebruik en hoe doe je dat?

Building Life ambassadeur Sven ’t Hart is junior adviseur bij adviesbureau Merosch.

'CO2-gestuurd bouwen is nog een relatief onbekend onderwerp'