Kopgroep Financiers wil start maken met breed duurzaamheidslabel voor woningbouw

De Kopgroep Financiers, een initiatief van de Dutch Green Building Council, heeft vandaag tijdens de rondetafelbijeenkomst bij de FGH Bank in Utrecht afgesproken zich sterk te maken voor een duurzaamheidslabel voor de woningbouw. Het moet een label worden waarin naast de energiecomponent ook elementen als comfort en gezondheid moeten worden meegenomen.

Onder andere woningcorporaties, taxateurs, beleggers en banken waren vertegenwoordigd om tijdens de bijeenkomst onder leiding van Bram Adema, CFP, met elkaar de ambities vast te stellen en de belemmeringen te bespreken. Eensgezind werd besloten te starten met de ontwikkeling van een dergelijk label.

Kaders bepalen

De aanwezigen, met onder andere afgevaardigden van NIBC, ABN Amro, FGH, Provast en ING gaven al enkele kaders aan waaraan een label voor de woningbouw moet voldoen. Zo moet het een onafhankelijk en kwalitatief label zijn, dat door meerdere doelgroepen – eindgebruikers, consumenten en beleggers - gebruikt kan worden. Bovendien moet het geschikt zijn voor zowel bestaande bouw als nieuwbouw. Daarnaast zijn aansluiting op bestaande labels zoals GRESB en GPR noodzakelijk, evenals laagdrempeligheid en transparantie.

Geen doel op zich

De ontwikkeling van een label is geen doel op zich, maar een middel om verduurzaming in de woningbouw op groot schaalniveau te bewerkstelligen. Het is de ambitie van de Kopgroep Financiers om gezonde en comfortabele woningen te creëren, energie-0 op de meter te behalen en om woningen flexibel en levensloopbestendig te maken.

Over twee maanden komt de Kopgroep Financiers weer bijeen om een vervolg te geven aan deze rondetafelbijeenkomst.

Gerelateerd

NMD: geld geven en witte vlekken invullen

NMD: geld geven en witte vlekken invullen

Meld je nog snel aan voor het DGBC Future Leaders Program 2022

Meld je nog snel aan voor het DGBC Future Leaders Program 2022

“Een goedkoop product met een hoge CO2-voetafdruk is niet goedkoop, de werkelijke ecologische kosten zijn geëxternaliseerd”

“Een goedkoop product met een hoge CO2-voetafdruk is niet goedkoop, de werkelijke ecologische kosten zijn geëxternaliseerd”