Yes! Mijn auto heeft energielabel B

Dagelijks werk ik aan verduurzaming van gebouwen. Daarbij vliegen de termen over tafel als het gaat om ambities van energiebesparing. Energielabel C, BENG, operationeel energielabel, Paris Proof, WENG. Behoorlijk technisch en voor de niet-kenner wellicht lastige materie.

Iedereen die de klok heeft horen luiden en op zoek is naar de klepel, neem ik graag mee in een vergelijking die wat makkelijker te onthouden is. Hierna ben je iedereen de baas als het gaat over werkelijk duurzame gebouwen!

Hoeveel verbruikt mijn auto?

Mijn auto (tot nu toe nog met verbrandingsmotor, sorry!) moet natuurlijk zuinig rijden. In het boekje van mijn auto staat dat ik gemiddeld 15 kilometer kan rijden met 1 liter brandstof: “1 op 15” dus. Daarmee is mijn auto gemiddeld zuinig. Als de overheid mijn auto een energielabel zou geven dan zou het waarschijnlijk een label B zijn. Maar ja, je voelt wel aan dat ik niet altijd 1:15 rij. Ik ben niet verzekerd van een verbruik van 1 op 15. Hoe dat komt? Nou, ik rij vaak alleen, maar ook vaak met mijn grote gezin. Stel dat ik een vertegenwoordiger ben en de kofferbak permanent vol laad… Dan rij ik nog veel file, soms iets te hard et cetera… In gebruik varieer ik dus nogal. Oh ja, ook nog de staat van mijn banden, het onderhoud en ga zo maar door.

Lees hier verder over de auto van Bert Elkhuizen en hoe dat zich verhoudt tot Paris Proof.

Participanten

E-Nolis B.V.

Professionals

Bert Elkhuizen

Gerelateerd

Whitepaper Gebouwefficiency door Big Data in samenwerking met DWA

Whitepaper Gebouwefficiency door Big Data in samenwerking met DWA

'Iedere aanbesteding moet gewoon circulair zijn'

'Iedere aanbesteding moet gewoon circulair zijn'

TU Delft studenten beginnen met energie producerend appartement aan Solar Decathlon competitie

TU Delft studenten beginnen met energie producerend appartement aan Solar Decathlon competitie