'Gedachtegoed achter True Value moet snel ‘common sense’ worden'

Op dinsdag 2 juni kwamen 19 directieleden van DGBC-participanten bijeen op het hoofdkantoor van KPMG om tijdens een Round Table het thema ‘True Value’ te bediscussiëren. Deze interactieve sessie, die werd geleid door DGBC-bestuurslid Coert Zachariasse, werd afgetrapt door partner Sustainability KPMG Bernd Hendriksen.

NS als voorbeeld

Hij begon zijn presentatie met een korte introductie over de True Value methodiek. In deze methodiek gaat het niet alleen om de financiële waarde, maar ook om de sociale en milieu waarde. De combinatie daarvan zal steeds meer de uiteindelijke (maatschappelijke) waarde van organisaties gaan bepalen. Want accepteert de maatschappij op een gegeven moment nog een winstgevende organisatie als het een negatieve impact heeft op bijvoorbeeld het energiegebruik en de werkgelegenheid? “Nee” was het eensluidende antwoord van de aanwezige directieleden, die uit alle geledingen van de DBFMO-keten afkomstig waren. Bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) heeft KPMG dit methode al toegepast. De huidige bestuurders zijn daarover razend enthousiast, omdat het hen helpt om de dialoog met hun stakeholders en reizigers aan te gaan. Door op een andere manier de waarde te berekenen zal de NS zich anders gaan positioneren, namelijk als provider van mobiliteit.

Starten en succesvol maken

In deze methode is het zeker bij sociale aspecten als diversiteit lastig om de juiste waarde eraan te koppelen, maar desondanks die beperking brengt het wel inzicht in de totale bedrijfsvoering. Een van de deelnemers: "Het is belangrijk dat hier een start mee wordt gemaakt, zodat het over een aantal jaar net zo succesvol is als BREEAM-NL. Een meetmethodiek dat inmiddels door een groot deel van de markt is geaccepteerd. Dat hadden we 6 jaar geleden ook niet gedacht.” Het gedachtegoed achter True Value moet daarom ook snel ‘common sense’ worden. Het vergt leiderschap om deze methode tot uitvoer te laten brengen.

Ambitiestatement

“True Value sluit ook goed aan bij het ambitiestatement en het leiderschapsprogramma van DGBC”, aldus Coert Zachariasse, eigenaar van Delta Development Group. Een valkuil is dat een aantal stakeholders in de sector nog teveel transactiegericht is en het behalen van een zo hoog mogelijke aandeelhouderswaarde op korte termijn voorop staat. CEO Schiphol Area Development Company Jeanet van Antwerpen geeft aan dat het haar dagelijkse strijd is om partijen meer te laten nadenken over de langere termijn. Een van de deelnemers gaf ook aan dat als we op de huidige voet verder gaan we een nieuwe crisis aan het creëren zijn. “We maken ons niet druk over leegstand, maar blijven wel bouwen aan de Zuidas.” Aankomend DGBC voorzitter Daan van Vliet geeft aan dat de huidige kopstukken een start moeten maken met het denken over de maatschappelijke waarde en de nieuwe generatie daarin moeten meenemen. Het DGBC Future Leaders Program vindt hij daarmee een mooi initiatief. Er is behoefte aan leiderschap, nieuw elan en gewoonweg succesvolle voorbeelden.

Gerelateerd

Youen: “Voorzien in de eigen energiebehoefte is de kracht van de energietransitie”

Youen: “Voorzien in de eigen energiebehoefte is de kracht van de energietransitie”

Zo verduurzaamt TNO 205.000 m² vastgoed, van kantoren tot laboratoria

Zo verduurzaamt TNO 205.000 m² vastgoed, van kantoren tot laboratoria