

Iedereen kent het wel: je loopt buiten in een linnen jurk of pak, het is warm en zodra je het kantoor binnenstapt heb je een vest of trui nodig vanwege de ijskoude airco. Om dit probleem aan te pakken lanceert Green Business Club Nederland (GBC NL) vandaag de campagne 'Koel minder koel'. Met twee korte films en een social mediacampagne wil GBC NL bedrijven verleiden om hun airco's efficiënter in te stellen. Vaak is een paar graden koeler dan buiten al voldoende voor comfort en kan dit helpen om geld en energie te besparen.
Hoewel energiebesparing al mogelijk is door onnodige verlichting te vermijden, ligt de echte impact in het aanpassen van klimaatsystemen. "Airco's zijn tegenwoordig onmisbaar in kantoren," zegt Lara Jongejans, projectmanager van GBC NL. "Iedereen kent het gevoel: buiten is het bloedheet, en binnen heb je een trui nodig door de ijskoude airco. Deze week wordt het in Nederland zo rond de 28 graden, en dan is koelen tot 25 graden al voldoende.'
De airco is ook nog eens een slurper qua energie, montage en onderhoud. GBC Nederland geeft het advies om de airco efficiënter te gebruiken en tegelijkertijd te besparen. Dit kan je doen door:
de airco later te starten,
zorg dat ramen en zonwering gesloten zijn en
vermijd het koelen van ongebruikte ruimtes
Lara Jongejans: 'Voor mensen die zelf aan de slag willen heb ik nog een tip: overleg als huurder met de gebouwbeheerders. Ga vragen stellen! Wat is de temperatuurinstelling? Hoe wordt er gekoeld? Zijn er doelstellingen voor energiezuinige koeling? Superkoelen tot diepvriesniveau is niet nodig en ongezond! Het is zowel beter voor je werknemers als voor het milieu om de airco minder hard te laten draaien en aan te passen aan de buitentemperatuur.'