DGBW: met oude hypermarché naar Paris Proof

Edwin van de Woestijne is fund director van het ASR Dutch Prime Retail Fund en managing director commercieel vastgoed en neemt ons tijdens deze DGBW Session mee naar zijn geboortegrond; Middelburg. Op de route door het centrum of onderweg naar Domburg komen de Middelburgers, toeristen en dagjesmensen langs een historisch stukje retail. Een van de eerste hypermarchés van Nederland is hier in de jaren 70 gebouwd. En waarmee het visier inmiddels op de toekomst is gericht. 

Bekijk hier de opname van Energiezuinige retailgebouwen: Praktijkvoorbeeld Middelburg.

In Nederland is het concept van de grote winkelcentra aan de rand van een stad al ingehaald door de tijd, maar vooral in Frankrijk en Engeland nog mateloos populair. Het zijn winkels waas je levensmiddelen, kleding, huishoudmiddelen onder één dak koopt. En als gebouw kenmerkend, vaak maar een verdieping, dus een enorm dakoppervlak.

Achterstallig onderhoud

In de jaren dat de hypermarche in Nederland aan populariteit verloor, ontstonden steeds meer plannen om het winkelcentrum te vernieuwen. Door de vele malen uitstel van plannen, bleef het onderhoud vaak ook achter. Tot in 2017 op het duurzaamheidscongres Platform Duurzaam Winkelvastgoed na een oproep van Anneke de Vries (toenmalig senior vice president Real Estate, Construction en Franchise voor Albert Heijn, Etos en Gall & Gall) a.s.r. besloot om het winkelcentrum aan te melden om samen met Ahold het winkelcentrum Paris Proof te maken.

Scherpe doelstelling

Met Paris Proof werd de lat voor de CO2-uitstoot gelegd op 116 kWh/m2. Dat was een scherpe doelstelling, want op dat moment was het nog 312 kWh/m2 bedroeg. Door middel van energetische maatregelen wordt er ruim 60% aan energievraag bespaard. Triple glas, natuurlijke ventilaties, dakisolatie, en het grootste zonnepark van het centrum van Middelburg moesten hiervoor zorgen. Naast de energetische matregelen is het winkelcentrum gelijk aangepakt om de verbinding met het centrum van Middelburg te verbeteren, een open entree en lichtstraat en hernieuwde indeling geven het ook een nieuwe uitstraling. Na een prijsvraag is ook de oude naam ‘Tref’ weer herkenbaar terug te vinden voor de Middelburger.

Hardop uitspreken

Lessen van a.s.r. zijn er ook, om op en richting de grens van Paris Proof te komen is het goed om de ambitie ook uit te spreken. Met Ahold is deze ambitie ook meerdere malen hardop uitgesproken, want dergelijke ambities haal je niet vanzelf. Vooral voor bestaande bebouwing is het lastig en niet altijd haalbaar of rendabel. En tijdens de verbouwing is het hele winkelcentrum en de winkels natuurlijk nog grotendeels in bedrijf ook. Soms moet je daarom risico’s nemen, de kosten gaan vaak voor de baten uit. 

Na de verbouwing is het gebouw gasloos en de energievraag met 60% verlaagd van 345 naar 138 kWh per vierkante meter. Met het winkelcentrum is dus een grote stap gezet richting Paris Proof. En biedt dit voorbeeldproject een goede showcase voor andere partijen om hetzelfde doel na te streven. 

Gerelateerd

Meer aandacht voor toxiciteit essentieel in transitie naar circulaire bouweconomie

Meer aandacht voor toxiciteit essentieel in transitie naar circulaire bouweconomie

‘We bouwen nu hét probleem van de toekomst’

‘We bouwen nu hét probleem van de toekomst’

‘Behoefte aan eenduidig framework voor klimaatadaptieve gebouwen’

‘Behoefte aan eenduidig framework voor klimaatadaptieve gebouwen’