

Over Eerlijk Wonen
Eerlijk Wonen is een Nederlands-Duitse samenwerking in opdracht van de Laudes Foundation. Gedurende 2 jaar doet een consortium onder leiding van Dutch Green Building Council (DGBC) onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van woonbeleid, welke duurzame oplossingen er al zijn voor de woonopgave en lessen die we kunnen trekken uit voorbeelden van Europese landen. Het Nederlandse consortium bestaat naast DGBC uit Platform31 en Platform Woonopgave. In Duitsland leidt Buro Happold het onderzoek. Door kennis, beleid en voorbeelden te delen vanuit de context van verschillende landen, worden strategieën verrijkt. Het onderzoek loopt van januari 2025 tot en met december 2026 en resulteert in een historische tijdlijn en routekaart voor de toekomst met beleidsstappen op korte en lange termijn.




Binnen het onderzoek hanteert het consortium 4 kernprincipes
Integrale benadering
We benaderen wonen vanuit een geïntegreerd perspectief waarin thema’s als duurzame bouw, sociaal welzijn, zorg, bestaande woningvoorraad, ruimtelijke ordening, wetgeving, financiële systemen en dakloosheid samenkomen. Deze thema’s zijn onderling verbonden en worden beïnvloed door het huidige woonbeleid.
Heldere visualisatie
We richten ons op heldere verbeelding om de complexiteit toegankelijker te maken. Door het materiaal visueel en begrijpelijk te presenteren, kunnen we meerdere disciplines en beleidsgebieden betrekken.
Realistische afstemming
We werken aan een routekaart die laat zien hoe het huidige beleid kan worden aangepast. Geen utopische interpretatie van de woonopgave, maar een solide basis voor beleidsmakers en uitvoerende partijen om mee te werken. Deze partijen bevinden zich in onze netwerken en worden actief betrokken bij het proces.
Communicatie & kennisoverdracht
Om de impact van de gegenereerde kennis te vergroten, is heldere communicatie essentieel. We zorgen ervoor dat inzichten breed worden gedeeld en maken deze toegankelijk op een visuele, begrijpelijke en digitale manier. Daarnaast ontwikkelen we een communicatiestrategie om de juiste stakeholders effectief te bereiken.