Nieuwe partner stelt zich voor: Folie Effect

Warmteproblemen oplossen en hittestress voorkomen, dat is het uitgangspunt van nieuwe DGBC-partner Folie Effect. “Met onze zonwerende folie warmt het pand niet verder op, het zorgt voor optimalisatie van het binnenklimaat en scheelt koeling", zegt Chanou Brochard, Technical Sales Advisor.  

Haar collega Dennis Zweers, prestatie-adviseur, vult aan: “We meten wat de folie doet en kijken met de opdrachtgever welke variant het meest geschikt is. We hebben transparant, licht getint en getint. Bij veel vastgoed mag het aanzicht niet veranderen, omdat de architect dat niet wil. Dan is de eerste folie het meest geschikt, want die zie je niet.” Brochard: “De eerste twee voldoen ook aan de regelgeving voor daglichttoetreding. De eerste levert een hittebesparing van 45 procent en de getinte van 66 procent. Dat is gecertificeerd door Bureau Controle Registratie Gelijkwaardigheid (BCRG) en daarmee is het tegengaan van hittestress ook onderbouwd voor energieadviseurs die het gebruik ervan aanprijzen.”  

Folie is gemaakt van polyester, maar volgens Zweers wel een duurzame oplossing: “Per definitie is het materiaal milieubelastend, maar de toepassing van de folie levert een flinke vermindering van CO2-uitstoot op. Binnen zes maanden is de oplossing koolstofnegatief en levert het meer besparing op dan dat het aan CO2-uitstoot kost in productie, gebruik en afvoer, want ook dat is meegerekend. Uit onderzoek blijkt dat ons product dertig procent energie van de airconditioning bespaart en dat betekent 190 kW/h per vierkante meter gas door gebruik van de folie.” De folies zijn voorzien van een Environmental Product Declaration (EPD).. 

DGBC-partner 

Folie Effect ziet zichzelf als een van de koplopers. Brochard: “We dragen bij aan een beter binnenklimaat en verduurzaming van bestaande gebouwen. We willen bijdragen aan de versnelling van de verduurzaming die DGBC voorstaat en daarom zijn we partner. We willen laten zien wat onze doelen zijn en dat we bewust bezig zijn.” Zweers vult aan: “We zijn onderdeel van het systeem, het is niet zo dat er een folie op komt en dat onze partners klaar zijn, zij moeten ook verder."  

“Veel van die partners zijn ook al partner van DGBC, dus dat is een extra reden en ook daarom ondertekenen  wij het Paris Proof Commitment", zegt Brochard. 

Duurzaam 

Zelf is ze ook duurzaam in die zin dat ze haar huis ook in het folie heeft gestoken. “Verder ga ik veel op de fiets en scheiden we het afval.” Zweers: “Ik ben vijf jaar geleden in een duurzaam huis gaan wonen, maar dat is nu al een beetje achterhaald. Ik ben bezig met een nieuw huis en dat is energieneutraal en van het gas af.” Het bedrijf zelf koopt groot in, om transportstromen te voorkomen en scheidt al het afval.  

Over vijf jaar hopen ze dat mensen bij verduurzaming en het oplossen van hittestress  voorkomen dat een pand opwarmt in plaats van de gevolgen te bestrijden met bijvoorbeeld koelinstallaties. “De folie is al lang niet meer het spiegelende raam van voorheen, maar biedt nu echt een oplossing voor elk gebouw. Wij geven een garantie van tien jaar op de door ons uitgevoerde projecten en de levensduur van onze producten is 25 jaar. Daarmee kijken we verder vooruit dan vijf jaar", besluit Zweers.  

Gerelateerd

Adviesbureau De Groene Jongens adviseert bedrijven en gebouweigenaren bij hun verduurzamingsprocessen.

Duurzaamheid als hoogste doel: adviesbureau De Groene Jongens wil altijd meer impact maken

Concrete oplossingen die jouw organisatie kunnen helpen om netcongestieproblemen te omzeilen

De uitdaging van netcongestie in de energietransitie: 5 tips voor jouw organisatie

Nederlands architectenbureau VenhoevenCS voor duurzame architectuur, stedenbouw en infrastructuur, heeft duurzaam Olympisch zwembad Parijs ontworpen

Duurzaam olympisch zwembad Parijs naar Nederlands ontwerp klaar voor de Spelen