DGBC-participant Port of Amsterdam:

Een groeiend ecosysteem waar via schone scheepvaart 24/7 goederen als olieproducten, cacaobonen, spijkerbroeken en auto’s worden getransporteerd, opgeslagen en overgeslagen. Waar een flink deel van de goederen ook wordt bewerkt. Zoals olieproducten tot benzine en granen tot halffabricaat. Waar bedrijven elkaar versterken en weten te vinden in biobased en circulair economy. Een droom? Nee. Wel een serieuze ambitie - die deels al werkelijkheid wordt. Havenbedrijf Amsterdam wil op een duurzame en maatschappelijke manier groeien. Door - mede in partnerships - op een innovatieve manier waarde toe te voegen voor klant, gebruiker en omgeving. We gaan daarbij zorgvuldig om met beschikbare ruimte en kwaliteit van water, bodem en lucht.

BREEAM-NL Gebied pilotproject

Eén van de bedrijventerreinen die op deze wijze is ontwikkeld is het Atlaspark. Deze logistieke hotspot van de Amsterdamse haven dient als pilotproject tijdens de ontwikkeling van een nieuw Dutch Green Building Council (DGBC) certificaat. Het Atlaspark is met mogelijkheden voor zee- en binnenvaart transport, lucht-, weg- en spoortransport dé drager van de combinatie weg-, lucht- en zeetransport. Het wordt gezien als schoolvoorbeeld voor moderne logistieke bedrijventerreinen.

En we doen meer. Samen met DGBC legt Havenbedrijf Amsterdam de gehele gebiedsontwikkeling van het Atlaspark langs het BREEAM-NL Gebiedsontwikkeling keurmerk. Ook werken we samen aan een nieuw certificaat. Waar tot op heden nog enkel nieuw te ontwikkelen gebieden konden worden gecertificeerd, werkt DGBC hard aan een nieuw keurmerk, namelijk voor bestaande gebieden: BREEAM NL Gebied. Aangezien een groot gedeelte van het Atlaspark reeds is ontwikkeld, wordt dit door Havenbedrijf gelijktijdig als pilotproject doorlopen.

Duurzame toepassingen

Niet alleen op het Atlaspark speelt duurzaamheid een grote rol, in het hele havengebied wordt geïnnoveerd. Zo zijn er 37 windmolens in gebruik, toepassingen op het gebied van geluid, groeiende toepassing van LED in straat- en terminalverlichting, zonnepanelenvelden en –daken, stimuleren van retourstromen en biomassa opwekking, tijdelijk gebruik van braakliggende gronden en innovatieve verbetering in luchtkwaliteit.

Havenbedrijf Amsterdam

Havenbedrijf Amsterdam ontwikkelt, exploiteert en beheert de Amsterdamse haven en haventerreinen. De Amsterdamse haven is de 4e haven van West-Europa en groot in de overslag en verwerking van energieproducten. In de havenregio werken in 59.000 mensen bij bedrijven in de haven of haven gerelateerde bedrijven (waarvan 26.000 mensen in Amsterdam). In 2013 sloegen de havens ruim 95 miljoen ton goederen over, waarvan 78 miljoen ton in de haven van Amsterdam. De toegevoegde waarde van havenregio Amsterdam is 6 miljard euro (waarvan 2,4 miljard euro indirect). Dit is 7,2% van de regionale economie.

Meer weten?

Bekijk onze website, volg ons op twitter en/of neem contact op met Jeroen Lotze

Gerelateerd

Building Life ambassadeur Sven ’t Hart is junior adviseur bij adviesbureau Merosch.

'CO2-gestuurd bouwen is nog een relatief onbekend onderwerp'

Intentieverklaring markeert een samenwerking tussen 14 vooraanstaande ketenpartners uit de ontwerp-, techniek- en bouwsector, gericht op de praktijktoets Milieuprestatie Gebouwen (MPG).

Unieke samenwerking tussen ketenpartners voor Praktijktoets MPG

Adviesbureau De Groene Jongens adviseert bedrijven en gebouweigenaren bij hun verduurzamingsprocessen.

Duurzaamheid als hoogste doel: adviesbureau De Groene Jongens wil altijd meer impact maken