De lessen van Product-as-a-Service bij gevels

Om het businessmodel op basis van ‘Product-as-a-Service’ (PaaS) optimaal te financieren zijn aanpassingen van fiscale en bancaire regels nodig. Tot dat moment is het van belang dat betrokken partijen zoals financiers extra hun nek uitsteken. En er is hoop, zo blijkt uit een pilotproject waarbij gevels worden gehuurd door de bewoners en waarin diverse disciplines met elkaar samenwerken. De lessen die hieruit volgen, helpen de circulaire economie verder op gang.

Het PaaS-businessmodel is niet nieuw. Leasebedrijven in auto’s voeren dit businessmodel al jarenlang. Maar niet alleen auto’s zijn geschikt om te verhuren. Hetzelfde kan gedaan worden met bijvoorbeeld wasmachines, ovens, kleding en gevels van huizen: buitenkozijnen, ramen en deuren.

Omdat deze nieuwe toepassingen van PaaS-modellen nog onontgonnen zijn, vergt dit experimenten. Daarom hebben Circle Economy en ABN AMRO met onder meer drie gevelbouwers, een projectontwikkelaar, juristen, twee andere banken en accountants een bestaande casus onder de loep genomen. Daarbij blijft de gevel van een nieuw te bouwen appartementencomplex economisch eigendom van de leverancier van de gevel en wordt deze gehuurd door de appartementseigenaren. De Vereniging van Eigenaren betaalt maandelijks een bedrag voor het gebruik, het onderhoud en de service van de gevel.

Dat de leverancier (economisch) eigenaar blijft en het product verhuurt, is precies de kern van het duurzame en circulaire karakter van PaaS-businessmodellen. 

Lees verder op insights.abnamro.nl >>

Download pdf

Om de voordelen van het PaaS-model goed uit de verf te laten komen en uitdagingen op financieel en juridisch vlak het hoofd te bieden, is het belangrijk om te leren van experimenteren. Daarom werken ABN AMRO-specialisten uit allerlei disciplines regelmatig mee in werkgroepen om de circulaire economie nog beter te kunnen financieren. De bijgevoegde publicatie is hier een voorbeeld van; deze casus gaat diep in op hoe dit bij gevels werkt en laat zien wat al goed loopt en waar de schoen wringt.

DGBC-partners

AM | ABN AMRO

Gerelateerd

Building Life ambassadeur Sven ’t Hart is junior adviseur bij adviesbureau Merosch.

'CO2-gestuurd bouwen is nog een relatief onbekend onderwerp'

Intentieverklaring markeert een samenwerking tussen 14 vooraanstaande ketenpartners uit de ontwerp-, techniek- en bouwsector, gericht op de praktijktoets Milieuprestatie Gebouwen (MPG).

Unieke samenwerking tussen ketenpartners voor Praktijktoets MPG

Adviesbureau De Groene Jongens adviseert bedrijven en gebouweigenaren bij hun verduurzamingsprocessen.

Duurzaamheid als hoogste doel: adviesbureau De Groene Jongens wil altijd meer impact maken