Danone verleidt talent met gezonde nieuwbouw

Talentvolle medewerkers aan je organisatie binden, vergt vandaag de dag meer dan een goed arbeidsvoorwaardenpakket. Hoe je dát anno 2019 aanpakt, toont voedingsconcern Danone met zijn nieuwe kantoor in Beukenhorst-Zuid bij Hoofddorp, een van de duurzaamste kantorenparken van Europa.

Met zijn vriendelijke contouren en volledig transparante gevels is het WELL- en LEED-gecertificeerde gebouw een etalage van modern ondernemer- en werkgeverschap, waarin duurzaamheid en gezondheid centraal staan. Vanuit de concernvisie One Planet. One Health bindt Danone al jaren de strijd aan tégen milieuvervuiling en klimaatverandering en vóór een gezonde levensstijl. Hiertoe breidt het concern het assortiment voortdurend uit met nieuwe, gezonde producten en wil het de CO2-uitstoot van de eigen productie halveren in 2030. Ook moet de impact op ontbossing in 2020 tot nul zijn teruggebracht en richtte het concern een investeringsfonds op voor duurzame landbouw. Danones inspanningen werden door ING beloond met de hoogste score NFI++, een indicator voor duurzame beleggingen. Het duurzaamheidsplatform CDP riep Danone zelfs uit tot het duurzaamste voedingsconcern ter wereld.

Eén-op-één doorvertaald in  projectambities

Cindy Gravemaker, Project Director bij Danone voor dit nieuwe kantoorgebouw, vertelt dat de One Health. One Planet-visie tot in detail tot uiting moest komen in het nieuwe internationale hoofdkantoor van de producent van bekende merken als Nutricia en Olvarit. Het kantoor biedt ook onderdak aan de wereldwijde inkoopafdeling. “Het beleid van Danone is gericht op duurzaamheid, gezondheid en het welbevinden van mensen en communities: klanten, patiënten en medewerkers. Onze  zorg voor onze planeet en haar bewoners zijn één-op-één doorvertaald in de projectambities en ontwerpen.” 

Licht, lucht en inspiratie

Vanuit die visie ontstond een ontwerp waarin licht, lucht, inspiratie en welbevinden centraal staan. Het daglicht bestrijkt via het grote centrale atrium en de transparante gevels elk hoekje van het gebouw. Het atrium is een multifunctionele ontmoetings- en werkplek, waarbij één wand volledig met groen bedekt is. Dit draagt bij aan een gezond en stimulerend werkklimaat, is het idee.

Een geavanceerd LED-verlichtingssysteem beweegt flexibel mee met het ritme van het daglicht en vult aan waar nodig. Voor alle 800 medewerkers is het hierdoor overal even prettig werken. Een belangrijke voorwaarde, want het pand is ingericht op flexwerk en de meeste gebruikers moeten elke dag een plek zien te vinden waar ze zich happy voelen. Gravemaker: “Voor de een is dat in een rustig hoekje achter een bureau, voor de ander juist de inspirerende drukte in het multifunctionele atrium.”

WELL- en LEED-eisen gaan heel ver

Met de aanmelding voor WELL Gold- certificering voor gezondheid en welbevinden van medewerkers en de internationale LEED Gold-certificering voor duurzaamheid maakte het projectteam de gezondheids- en duurzaamheidsambities meetbaar. “Daarmee legden we onszelf wel een forse druk op”, zegt Gravemaker. “Want als je ziet wat je allemaal moet doen om deze certificaten te halen... dat gaat echt heel ver. Zo moeten we als werkgever strikt toezien op een gezond voedingsaanbod in het bedrijfsrestaurant en de samenstelling van de maaltijden heel gedetailleerd communiceren met het oog op bijvoorbeeld allergieën.”

Nog meer saillante WELL-details: veel bureaus zijn volledig in hoogte verstelbaar, zodat medewerkers ook staand kunnen werken. PC-monitors kunnen naadloos op de wensen van de gebruiker worden  afgesteld. Vanuit diezelfde WELL-standaard worden medewerkers met veilige stallingsplekken en aantrekkelijke arrangementen aangemoedigd om met de fiets of het openbaar vervoer naar het werk te komen. De met buurman ASICS gedeelde sportfaciliteiten en fitnessruimte nodigen uit tot een sportieve besteding van pauzes. 

WKO, zonnepanelen en smart building

Voor LEED Gold, dat vooral waakt over de CO2-uitstoot en het energie- en watergebruik lag de lat niet minder hoog. In het Danone-project werden de LEED-scores vooral gevonden in een optimaal gebruik van het daglicht en de isolerende en lichtwerende kwaliteiten van de beglazing, ondergrondse Warmte Koude Opslag (WKO) en zonnepanelen op het dak voor duurzame energieopwekking. Een smart  building-systeem stemt de verlichting, temperatuur en ventilatie in elke ruimte af op de behoefte van het moment, zodat er  geen energie wordt verspild. Regenwater in het omliggende park wordt opgevangen en hergebruikt. Op het materiaalgebruik is al evenmin beknibbeld. Waar mogelijk zijn duurzaam  geproduceerde materialen toegepast die na de levensduur kunnen worden hergebruikt volgens het Cradle-to-Cradle-principe. Delen van de vloerbedekking zijn bijvoorbeeld gemaakt van biologisch afbreekbaar materiaal en dat levert na gebruik geen afval op.

Wapen in wervingsbeleid

De Danone-medewerkers zijn van meet af aan bij het nieuwbouwproces betrokken. Op initiatief van Cushman & Wakefield, ondersteund door Deerns, is iedereen vooraf gevraagd naar diens wensen voor de nieuwe werkplek. Vervolgens is het personeel voortdurend op de hoogte gehouden over de voortgang. Het verwachtingspatroon was navenant hoog. Gravemaker: “De meesten waren heel enthousiast en konden bijna niet wachten om te verhuizen van ons oude kantoor bij Schiphol naar Hoofddorp. Met het nieuwe kantoor willen we talentvolle mensen aan ons binden die ervoor willen gaan. Het is een belangrijk wapen in ons wervingsbeleid.”

Onpartijdig advies maakt indruk

De inbreng van Deerns in het project was zeer belangrijk, stelt Cindy Gravemaker. “WELL en  LEED zijn betrekkelijk nieuwe keurmerken, waar nog slechts weinig mensen echt verstand van hebben. In het ontwerpteam dacht Deerns steeds goed mee, kwam het met goede ideeën en voorstellen en nam het vaak het voortouw. Onder meer met een lijst met punten waarmee je zonder veel extra kosten en inspanning hoge WELL- en LEED-scores kunt halen, het laaghan- gende fruit, en een uitgebreide survey naar de voorkeuren van de medewerkers. Op vragen  kwamen heldere antwoorden en men was altijd bereid om zaken extra uit te leggen en om informatie te delen. Dat werkte heel prettig.”

Ook het proactieve, onpartijdige optreden van de Deerns-adviseurs maakte indruk. “Hun adviezen waren altijd in het belang van het project, ook als dat niet direct het belang was van de opdrachtgever, in dit geval de projectontwikkelaar. Zo´n onafhankelijke houding zie je niet vaak in bouwprojecten.”

Tweelingproject met ASICS

De nieuwbouw voor Danone is onderdeel van een tweelingproject met het nieuwe hoofdkantoor van sport- en lifestyle-merk ASICS, enkele meters verderop. Het fraaie verblijfspark dat de panden met elkaar verbindt, onderstreept de duurzame ambities van de twee bedrijven.

Beide panden zijn ontwikkeld door RED Company. Architect Nanne de Ru van Powerhouse Company tekende voor de twee ontwerpen. ASICS en Danone huren de kantoren van de projectontwikkelaar. In beide projecten was Deerns verantwoordelijk voor het installatietechnisch- ontwerp en de LEED- en WELL-certificeringstrajecten. In het WELL-traject trok Deerns samen op met adviesbureau Cushman & Wakefield.

 

Gerelateerd

Adviesbureau De Groene Jongens adviseert bedrijven en gebouweigenaren bij hun verduurzamingsprocessen.

Duurzaamheid als hoogste doel: adviesbureau De Groene Jongens wil altijd meer impact maken

Concrete oplossingen die jouw organisatie kunnen helpen om netcongestieproblemen te omzeilen

De uitdaging van netcongestie in de energietransitie: 5 tips voor jouw organisatie

Nederlands architectenbureau VenhoevenCS voor duurzame architectuur, stedenbouw en infrastructuur, heeft duurzaam Olympisch zwembad Parijs ontworpen

Duurzaam olympisch zwembad Parijs naar Nederlands ontwerp klaar voor de Spelen