Anneke de Vries over het verduurzamen van de retailsector

“Paris Proof worden gaat over daadwerkelijke uitstoot en niet over het halen van een label. Dat spreekt mij enorm aan”, aldus Anneke de Vries, directeur Real Estate, Construction & Franchise bij Albert Heijn.

Ze maakt zich al jaren hard voor het verduurzamen van de meer dan tweeduizend AH-locaties in Nederland. Alsof dat nog niet genoeg is, ontfermt ze zich als voorzitter van de werkgroep Retail van het Deltaplan Duurzame Renovatie ook over de duurzaamheid van de complete retailsector. Voor haar inspanningen en leiderschap ontving ze dit jaar de Green Leader Award.

Verduurzamen van Albert Heijn-winkels

“Sinds 2010 zijn we al bezig om de Albert Heijn-winkels van het gas af te halen en installeren we CO2-koelinstallaties met natuurlijke koudemiddelen. Daardoor is de uitstoot bijna gehalveerd naar 225kg CO2/m². We zullen rond 2025 met alle Albert Heijn winkels van het gas af zijn. Bovendien hebben we nu al drie volledig CO2-neutrale Albert Heijn-winkels en uiteraard gebruiken we LED-verlichting. We halen onze ambitieuze doelstellingen door iedere dag bij het nemen van beslissingen daadwerkelijk na te denken over hoe we nog beter kunnen presteren.”

Meer lezen? DGBC legt De Vries vijf stellingen voor in het magazine Toekomstbouwers dat geheel in het teken van Paris Proof staat en is hier gratis te downloaden.

DGBC-partners

Ahold Delhaize

Gerelateerd

Building Life ambassadeur Sven ’t Hart is junior adviseur bij adviesbureau Merosch.

'CO2-gestuurd bouwen is nog een relatief onbekend onderwerp'

Intentieverklaring markeert een samenwerking tussen 14 vooraanstaande ketenpartners uit de ontwerp-, techniek- en bouwsector, gericht op de praktijktoets Milieuprestatie Gebouwen (MPG).

Unieke samenwerking tussen ketenpartners voor Praktijktoets MPG

Adviesbureau De Groene Jongens adviseert bedrijven en gebouweigenaren bij hun verduurzamingsprocessen.

Duurzaamheid als hoogste doel: adviesbureau De Groene Jongens wil altijd meer impact maken