

“De mensen in deze sector maken het verschil”
Joyce van de Hoef werkt al 18 jaar bij Jaarbeurs en vervult sinds april 2025 de rol van clustermanager Bouw en Installatie.
Ze is verantwoordelijk voor online platform Bouw en Installatie Hub en het portfolio van eigen evenementen rondom de sector, zoals BouwBeurs, VSK+E, DigiBouw, Future Facade en European Smart City Experience. Daarnaast is ze betrokken bij verschillende gastevenementen, waaronder het Congres Dutch Green Building Week. “Het is mijn taak om te kijken hoe we als Jaarbeurs impact kunnen maken. Duurzaamheid is daar een belangrijk onderdeel van, en evenementen zijn een belangrijk middel om markten bij elkaar te brengen en betekenisvolle stappen te zetten.”
Haar drijfveer? “Wat ik mooi vind aan de bouw- en installatiesector is de kracht van samenwerking: Samen realiseren we oplossingen met grote impact. Uiteindelijk zijn het de mensen in deze sector die echt het verschil maken. Dat inspireert mij. Wij zijn vooral sterk in het aanjagen van de duurzame transitie in de bouw. Wij kunnen in een week tijd echt een verandering bewerkstelligen en alle klanten en bezoekers op een andere manier naar de markt laten kijken.”
Duurzaamheidsambitie Jaarbeurs
Jaarbeurs heeft een duidelijke stip op de horizon: in 2030 wil het de meest duurzame organisator en facilitator zijn. We geloven in een wereld waarin we zorgvuldig met elkaar en onze omgeving omgaan. We streven naar duurzame relaties met klanten, leveranciers en de wereld om ons heen.
“We kijken breed: van duurzame evenementen en samenwerkingen met partners tot personeelsbeleid en diversiteit,” aldus Van de Hoef. Ze weet waarom Jaarbeurs ernaar streeft de meest duurzame congreslocatie te zijn: “Ons werk brengt heel veel mensen met elkaar in verbinding. Dat schept verantwoordelijkheid. We willen bijdragen aan verduurzaming door ons steentje bij te dragen en het goede voorbeeld te geven.”
Binnen de organisatie is gekozen om de duurzame transformatie te starten met het cluster Bouw en Installatie. “Deze sector heeft duurzaamheid al stevig omarmd. Bovendien gaat het hier om grootschalige evenementen, waar we de grootste stappen kunnen maken: VSK+E trekt rond de 38.000 bezoekers, Bouwbeurs zelfs rond de 68.000. We beginnen hier, maken het tastbaar, en dragen dat vervolgens uit naar andere clusters binnen de organisatie. Wij nemen het voortouw en het is mijn rol om dat te verwezenlijken.”
BouwBeurs volledig circulair in 2027
Met een duurzaamheidschecklist voor evenementen en de nulmeting die Jaarbeurs daarvoor op dit moment uitvoert, wil de organisatie voorafgaand aan de volgende grote beurs vanuit het bouw- en installatiecluster kunnen zeggen: hier staan we nu, en zo gaan we verder. “Daarbij kijken we naar materiaalgebruik, afval, toegankelijkheid, maatschappelijkheid, transport en reizen, energie, content en eten en drinken.”
Een concrete doelstelling die Van de Hoef binnen haar cluster voor ogen heeft, is het realiseren van een volledig circulaire BouwBeurs in 2027. Een ambitieus doel, maar zij ziet dat veel spelers uit de sector hier al heel ver in zijn. “We moeten realistisch blijven, maar ik denk dat we samen met die koplopers een beweging in gang kunnen zetten en met z’n allen heel veel kunnen bereiken.” Om meer exposanten actief bij de doelstellingen te betrekken, heeft Jaarbeurs de sustainability pledge ontwikkeld. “Daarmee beloven ondertekenaars hun deelname duurzaam te organiseren, op o.a. het gebied van materiaalgebruik, personeelsinzet en mobiliteit. Hoe meer partijen meedoen, hoe groter het effect van deze pledge.”
Interne en externe duurzaamheid
Jaarbeurs bevraagt leveranciers én exposanten op hun duurzaamheidsinspanningen. “We kiezen onze partners bewust. We vragen wat ze doen op het gebied van verduurzaming, hoe ze dat meten en wat hun verbruik is. Zelf bieden we duurzame standbouwpakketten aan, waarbij alle elementen van circulair materiaal gemaakt zijn.”
Duurzaamheid leeft ook onder het personeel van Jaarbeurs. “Binnen mijn team worden continu ideeën aangedragen om processen duurzamer te maken. We werken met lokale partners op het gebied van hospitality. Qua marketing doen we bijna niets meer op papier, bijna alles is digitaal. Ook bieden we medewerkers de gelegenheid om 2 keer per jaar vrijwilligerswerk te doen en werken we veel samen met goede doelen. Bij alles wat we doen wordt de vraag gesteld hoe duurzaam is dit en kan het niet anders?”
Successen uitdragen
Het cluster Bouw en Installatie legt net als DGBC de focus op kennis delen en het verbinden van partijen. “Eigenlijk zijn alle mensen die ertoe doen binnen de sector aanwezig op onze evenementen, om gezamenlijk de markt verder te helpen. We brengen de schakels vanuit de gehele keten met elkaar in contact, om een gezamenlijke boodschap uit te dragen: We moeten het samen doen, want samen sta je sterker en kan je impact maken.”
Van de Hoef is dan ook blij met het partnerschap van haar cluster en Dutch Green Building Week. “Ik zie DGBC als een partner met wie we het verschil kunnen maken. We nemen onze verantwoordelijkheid en bouwen sterke communities binnen de sector. Samen helpen we de sector verder in duurzaamheidsambities, door bewustwording te creëren en kennis te delen. Dat kan grootsmet veel impact, maar ook met kleinere stappen. Laten we iedere stap in het proces waarderen en de successen met trots uitdragen.”



