Page 123 - Bidbook
P. 123

            www.aholddelhaize.com
   Het is geen opgave, het gaat om het
nemen van verantwoordelijkheid
   ANNEKE DE VRIES
SVP Real Estate, Construction & Franchise
Onze moonshot, als Albert Heijn Real Estate & Construction, is om in 2025 CO2-neutraal te zijn met onze winkelportefeuille. Hierbij zetten wij in op energie-efficiƫntie, circulariteit, het opwekken en opslaan van energie en het overgaan van chemische naar natuurlijke koudemiddelen. Door ambitieuze pilotprojecten te realiseren, bouwen wij aan kennis en kunde binnen onze organisatie.
Om circulariteit extra kracht bij te zetten heeft Albert Heijn in Gouda de eerste circulaire winkel neergezet. Hierbij is vooraf nagedacht over hoe het hergebruik gemaximaliseerd kon worden en hoe zo min mogelijk nieuwe apparatuur voor de winkel nodig was. In Purmerend is de duurzaamste supermarkt gebouwd om de CO2-uitstoot van een winkel zo laag mogelijk te krijgen. Allerlei nieuwe duurzaamheidsinitiatieven zijn hier toegepast, met een zo laag mogelijke CO2-uitstoot voor ogen. Door het lokaal opwekken en opslaan van energie gaat er zo min mogelijk energie verloren.
In 2019 gaat het gemechaniseerde dc in Zaandam open,
dat is voorzien van ruim 6.000 zonnepanelen. Dit deels renovatie-, deels nieuwbouwproject heeft het 4 sterren BREEAM-NL Excellent certificaat behaald. Om uiteindelijk Paris Proof te kunnen worden lopen er diverse pilotprojecten met vastgoedeigenaren voor het opdoen van kennis en ervaring.
122 DGBC | Bidbook 2019
AHOLD DELHAIZE
Eindgebruikers























































































   121   122   123   124   125